Gevestigde orde heeft baat bij nieuwkomers

Als een start-up zich op het terrein van een al langer bestaand bedrijf waagt, zijn drie reacties mogelijk: bestrijden, negeren of elkaar vinden. Slechts één strategie levert de meeste kans op succes voor beide partijen op.

ls er een woord is dat kans maakt woord van het jaar te worden na ‘selfie’, dan is het ‘disruptie’. Disruptie gaat over hoe een markt overhoopgehaald kan worden door nieuwe technieken en businessmodellen, waardoor we het raar vinden dat het er niet eerder was. Ooit betrof dat Google en Apple. Nu is dat bijvoorbeeld de transporteer-allesdienst Uber of smartphoneproducent Xiaomi, de grote angstgegner van Samsung en Apple — want minstens zo goed als deze topmerken, maar bijna de helft goedkoper.

Wanneer u bij het establishment hoort en een dergelijke concurrent komt op, is de eerste natuurlijke reactie om die te negeren of bagatelliseren. Wat zal de ceo van Vodafone hebben gezegd toen hij voor het eerst van WhatsApp hoorde? ‘Ach, “appen” is toch geen werkwoord.’

Maar stel u eens voor dat uw kleine nieuwe concurrent binnen een jaar een miljoen nieuwe klanten binnenhengelt, zoals gebeurde bij de samenwerkingsstart-up Slack. Of stel u voor dat u de trotse ceo bent van InterContinental Hotels Group, met 674.000 kamers de grootste speler in de ­hospitaliteitswereld. In die hoedanigheid ziet u vanaf de zijkant een start-up opkomen zoals Airbnb, die over de laatste zeven jaar meer dan een miljoen nieuwe kamers heeft gecreëerd, zonder ook maar een meter aan vastgoed te bezitten. En dan knippert u een keer met uw ogen en zijn er tientallen lokale klonen zoals Wimdu, HomeAway of HemenKiralik bij gekomen. Een abstracte term als ‘disruptie’ wordt dan plotseling een flink stuk concreter.

Disruptors zitten overal

Dit soort nieuwe bedrijven zit overal en geen enkele sector ontkomt eraan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de financiële wereld, waarin ik zelf ben opgegroeid. Daar is een bloedbad aan de gang met nieuwe toetreders die nieuwe modellen bedenken waar klanten bovendien op hebben zitten wachten.

Eerst kwamen de nieuwkomers met standaarddiensten zoals betalingen en besparingen: PayPal, Apple Pay, TransferWise, Knab. Veel bankiers vonden het jammer dat het betalingsverkeer werd aangevallen, maar gingen ervan uit dat de echte waardediensten te complex waren. Word wakker, beste bankiers! Nieuwe initiatieven komen nu ook snel op bij verzekeren, pensioenen, dienstverlening voor rijke klanten en zelfs zakelijke complexe dienstverlening.

Wat resteert, is de infrastructurele rol in de economie. Daar voegen nieuwe toetreders meerwaardediensten aan toe. Als particuliere investeerder zou u zich ernstig moeten afvragen of u nog aandelen in een bank wilt hebben, anders dan voor dividenduitkeringen.

Conclusie

Om nieuwe ervaringen te kunnen creëren, is het samenwerken met ‘disruptors’ voor veel grote bedrijven een must. Buitenstaanders denken anders, kunnen sneller bewegen en zijn minder bang om te falen. Als groot bedrijf moet je er echter wel klaar voor zijn. Het vergt meer dan een paar ton investeren in een extern acceleratieprogramma als verkapte sponsoring. Het moet beginnen bij de vaststelling dat een bedrijf de veranderingen in de markt beter kan oppakken in een samenwerkingsmodel. En als dat model op orde is, kan het zomaar zijn dat u deel gaat uitmaken van de renaissance in uw sector. Want die gaat er komen, met u of zonder u. We mogen toch aannemen dat ‘met u’ uw voorkeur heeft.

Bron: NRC, 1 augustus 2015